“The future is electric” dat zou kunnen zonder in detail te treden.
Maar wat houd ons dan tegen om nu al mee te stappen in dit verhaal.
Even uitgelegd aangezien we al een paar deze vraag kregen.
Het is zelfs misschien grotendeels vergelijkbaar met u die ook nog de afwachtende houding aanneemt t.o.v. de aankoop van een elektrische wagen. Bij ons is het o.a. omwille van het feit dat de in België met retro look aangeboden scooters nog niet de gewenste actieradius hebben. En dit om onze routes, zo’n 150 km wanneer 2 maal verhuurd met de keuze voor de langste route voor 4 uur op dezelfde dag, te kunnen rijden. Die bewuste actieradius moet dan ook nog eens hoger zijn dan 150 km rekening houdend met de rijstijl : eco of sport modus, belasting : 1 of 2 personen, weersomstandigheden : tegenwind en type traject. En niet onbelangrijk is ook de slijtage van de batterij dus verminderde opslagcapaciteit en dus afname van de actieradius.
Met bovenstaande gegevens rekening houdend is het dan ook nog afwachten welk model goed presteert op termijn. We willen dan ook dat jullie met degelijk en betrouwbaar materiaal rijden dat je niet plots in de steek laat ergens in the middle of nowhere. Trouwens de elektrische scooter ( en ook auto ) merken schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond.
Los daarvan hebben we dan ook nog de financiële kant. De fabrikanten die nu over scooters beschikken met een actieradius boven de 100 km en dit door gebruik van 2 batterijen hebben een prijskaartje tussen de 4400 € en 5700 €. Een vb. daarvan is het bekendere merk Niu waarvan de NQi Pro 45km/h Extended Range: 5709 € incl. btw kost. En aangezien het bij ons zou gaan over 15 scooters die opgeladen moeten worden liefst dan op een ecologische wijze spreken we ook nog eens over het plaatsen van zonnepanelen. Wat de totale investering nog eens flink zou opdrijven.
Uiteraard is het totale kostenplaatje de belangrijkste factor als je weet dat een benzine aangedreven scooter van ons zonder toebehoren de helft van de prijs kost van een elektrische scooter. En dit zonder de beperkingen en brandgevaar bij opladen die wel aanwezig zijn bij de elektrische scooters.
Wat we dan wel aanbieden leest u hieronder waarom we destijds eind 2017 deze keuze gemaakt hebben.