WAAROM EENS MET EEN SCOOTER RIJDEN?
Onthaasten na een drukke werkdag of genieten van de omgeving op een avontuurlijke manier? Het kan!
En is het nu op een Vespa of een Sym Fiddle III, eentje die er sterk op lijkt, bij beiden ervaar je hetzelfde vrije gevoel, geniet je van de landschappen en de buitenlucht en dit op jouw eigen tempo. No stress. Je kan er reeds mee kennismaken vanaf 35 euro.
Waar zijn jullie gelegen?
Je vindt onze locatie terug in de Molenstraat 48 te 9960 Assenede. Daar zie je dan kapsalon C Style en rechts van de woning wandel je de oprit naar achteren op waar iemand in het magazijn je zal ontvangen en verder begeleiden. Is er niemand aanwezig dan kan u zich aanmelden in het kapsalon.
Gelieve niet met de wagen op de oprit te rijden of te parkeren.
Wanneer zijn jullie open?
Wij zijn 7/7 open vanaf 1 april tot eind oktober van 9u30 tot 22u, ook op feestdagen.
Andere perioden in het jaar zijn bespreekbaar.
Is er parkeergelegenheid in de buurt?
In de straat is er gratis parkeergelegenheid en je kan ook gratis parkeren op een parking in de Molenstraat naast huisnummer 52. Dit ligt op ongeveer 50 m of 3 minuten wandelen van de verhuurlocatie. Let wel op het is halfmaandelijks beurtelings parkeren in de straat.
Hoe oud moet ik zijn om op een scooter te mogen rijden?
De persoon die bestuurder is moet minimum 21 jaar oud zijn, mag geen ontzetting tot sturen hebben opgelopen en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. De bestuurder moet gedomicilieerd zijn in België, Nederland of Luxemburg. Dit conform de door de verzekeringsmaatschappij extra opgelegde modaliteiten!
Heb je een apart rijbewijs nodig ?
Om met een bromfietsklasse B te rijden is een rijbewijs A3 vereist. Dit betekent alle bromfiets rijbewijzen uitgeschreven voor April 2013. Voor rijbewijzen uitgeschreven na April 2013 dient men een rijbewijs categorie AM te hebben. Bezit je een autorijbewijs B dan mag je eveneens met een bromfiets klasse B rijden. Als je voor 15/02/1961 geboren bent, mag je een bromfiets besturen zonder rijbewijs.
Voorlopige rijbewijzen worden in geen geval toegelaten!
Dus heb een voorlopig AM bromfietsrijbewijs of een voorlopig autorijbewijs B en ben je 21 jaar dan mag je de scooter alsnog niet besturen.
Passagiers die niet besturen hoeven uiteraard niet te beschikken over een rijbewijs.
Geen rijbewijs? Stap dan achterop als passagier.
Moeten wij ons rijbewijs of identiteitskaart laten zien?
Voor het besturen van onze scooters is het nodig van je identiteitskaart en rijbewijs steeds op zak te hebben, conform de Belgische Verkeerwetgeving. Bovendien heb je deze documenten nodig om het huurcontract/factuur in te vullen.
Er heeft iemand zijn rijbewijs vergeten rijbewijs, wat nu?
Iemand zonder rijbewijs op zak mag geen scooter besturen. Wel kan je achterop de scooter meerijden en zodoende alsnog genieten van de rit.
Dit zal echter geen aanleiding geven tot enige vorm van restitutie!
Met hoeveel moeten we zijn?
Wij hanteren geen minimale groepsgrootte, dus of je nu alleen, met z’n tweeën of met een hele groep wilt toeren, je bent van harte welkom.
Is er uitleg voorzien?
Uiteraard. Voor vertrek besteden we extra aandacht aan uitleg en nuttige rij- en veiligheidsinstructies en hiervoor nemen we rustig de tijd: hoe starten, bediening van de scooter, waar rijden op de openbare weg, hoe bochten nemen met een passagier achterop, hoe op pikkel zetten,…. Zodat je zonder zorgen en vol vertrouwen op de scooter stapt. En dat willen wij graag.
Is het moeilijk om met een scooter te rijden?
Geen probleem, de meeste mensen zijn er na een paar kilometer vlot mee overweg. De scooters zijn heel gebruiksvriendelijk en eenvoudige te bedienen, contact aanzetten, elektrisch starten, gas geven en op tijd te remmen uiteraard. Bovendien zijn deze voorzien van een automatische versnelling, dit betekent dat je niet hoeft te schakelen, geen toerentallen in het oog houden en dus geen gedoe met versnellingen. Verder hoef je nergens aan te denken, gewoon genieten.
Wie zich niet direct vertrouwd voelt laten we eerst een proefritje maken.
De eerste paar kilometers verlopen wat trager maar naarmate de route vordert gaat het steeds vlotter en beter.
Kan er een passagier meerijden?
Het zadel van de kleinere Sym Mio is niet zo ruim maar biedt voldoende plaats voor 2 niet mollige volwassen personen en 1 kind. De Sym Fiddle III is een stuk groter dan de Mio en daarmee een echte tweezitter voor 2 volwassen personen.
Maar met een passagier rijden en zeker een volwassen persoon is dit iets moeilijker. Heb je nog nooit met een scooter gereden dan neem je best geen volwassen passagier achterop en adviseren wij om alleen te rijden.
Zijn de scooters allemaal even groot/hoog?
Nee, gezien de Sym Fiddle III scooter toch al zo’n 107 kg weegt zoals een Vespa, hebben we ook enkele kleinere lichtere scooters ter beschikking die ook wat lager zijn wat handig is voor kleinere personen. Dit is namelijk de Sym Mio die met zijn 82 kg dus een stuk minder weegt en makkelijker wendbaar.
Kunnen de kinderen ook mee?
Jazeker. Voor kinderen is het een geweldig ervaring achterop mee te mogen op de scooter.
Vanaf welke leeftijd mogen kinderen mee?
Bij ons zijn kinderen toegelaten vanaf 5 jaar. Zij nemen verplicht bij wet plaats op een kinderzitje, dit tot hun 8 jaar.
Waarom een kinderzitje?
Tot hun 8 jaar en kleiner dan 135 cm mogen zij enkel vervoerd worden op een scooter met een geschikt kinderbeveiligingssysteem. Kinderen onder de 8 jaar kunnen zich nog niet zo goed vasthouden als grotere kinderen en daarnaast zijn ze soms onvoorspelbaar. Het kinderzitje geeft het kind een stevige en veilige zitplaats en hoef jij je geen zorgen te maken. Het is geschikt voor kinderen van 2 tot 8 jaar (14 – 30 kg) en je kind moet dus al de motorische capaciteit hebben om zich te kunnen vastgrijpen. Het gebruik is wel op eigen risico.
Zijn er kinderzitjes beschikbaar?
De voorraad kinderzitjes is beperkt 4 stuks, dus wees tijdig met het aanvragen ervan.
Is mijn kind ouder dan 8 jaar geschikt om mee te rijden ?
Het is aangewezen dat een kind ouder dan 8 jaar zijn voeten kan laten rusten op de voetsteunen van de scooter en dat je kind goed zelfstandig kan zitten en zich kan vasthouden. Een kind of een volwassene achterop de scooter maakt een groot verschil. Zij kunnen je handelingen niet inschatten, neem dus voorzichtig een bocht en maak geen bruuske bewegingen. De veiligheid van je passagier staat voorop, zeker als je de verantwoordelijkheid draagt over een kind achterop de scooter.
Tot welke leeftijd mag men mee achterop?
Er is geen maximum leeftijd voor iemand die achterop wil zitten.
Maar met een passagier rijden en zeker een volwassen persoon is dit iets moeilijker.
Heb je nog nooit met een scooter gereden dan neem je best geen volwassen passagier achterop en adviseren wij om alleen te rijden.
Hoeveel mag de scooter belast worden met 2 personen?
De scooter mag niet zwaarder belast worden dan 170 kg.
Mogen we van bestuurder wisselen tijdens de route?
Enkel de huurder die dus ook bestuurder is en het huurcontract heeft ingevuld en ondertekend en voldoet aan de voorwaarden van bestuurder zijn mag de scooter besturen.
Voorwaarden van bestuurder zijn?
Dit zijn extra opgelegde modaliteiten van de verzekering : De persoon die bestuurder is moet minimum 21 jaar oud zijn, mag geen ontzetting tot sturen hebben opgelopen en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. De bestuurder moet gedomicilieerd zijn in België, Nederland of Luxemburg. Dit conform de door de verzekeringsmaatschappij extra opgelegde modaliteiten!
Wat aandoen?
Wat kledijkeuze betreft ben je volledig vrij. T-shirt en short is toegestaan maar in alle gevallen denk aan je persoonlijke veiligheid en comfort. Wij kunnen je enkel aanraden bedekkende kledij te dragen zoals een gesloten vest of jas, lange broek en gesloten schoenen, ook bij warm weer omwille van de gevoelstemperatuur die een stuk lager is maar ook voor uw eigen veiligheid. Dit zorgt ervoor dat bij schuifpartijen de letsels zoals schuur- en brandwonden voorkomen of beperkt worden. Handschoenen zijn een must! Bij een slippertje aan lage snelheid zijn het vaak de handen die de eerste schok opvangen.
Slippers, teenslippers of hoge hakken maken het rijden onnodig moeilijk. De scooter op de poot zetten zal dan erg moeilijk worden.
Indien het een beetje frisser is raden we aan om een winddichte jas en indien ‘kans is op een bui’ kan een regenjas wenselijk zijn. Wij bieden ook de mogelijkheid om een regenponcho aan te kopen.
Is een helm verplicht?
De helm is in België verplicht voor scooters en bromfietsen van klasse A en klasse B.
Zorg ervoor dat u een voldoende ruime helm kiest zodat deze niet gaat knellen.
Moet ik zelf een helm meebrengen?
Neen, we hebben diverse maten van helmen op voorraad, in totaal zo’n 70 tal. Het gebruik van de helm zit vervat in de huurprijs evenals het gebruik van een hygiënisch haarkapje indien u dat wenst. Als je zelf over een helm beschikt mag je deze uiteraard gebruiken in plaats van onze helm.
Wat is het voor een scooter?
Wij verhuren Sym Fiddle III en Sym Mio scooters. Het zijn zeer betrouwbare scooters, het model Sym Fiddle III lijkt qua look op de Vespa.
Waarom de keuze voor Sym?
Iedereen kent wel Vespa, maar Sym is voor sommige nog een onbekend merk. Onbekend maakt onbemind? In dit geval is dit onterecht.
Het Taiwanese bedrijf Sym heeft een rijke geschiedenis met meer dan alleen scooters die terug gaat tot 1954. Velen weten het niet maar Sym scooters bestaat al sinds 1961. Het bedrijf begon destijds met het produceren van verlichting voor motorfietsen die werkten met een dynamo en heeft sinds die tijd een enorme groei doorgemaakt. Deze groei werd nog versterkt nadat een samenwerking werd aangegaan met het automerk Hyundai.
De Sym scooters hebben al jaren van trouwe dienst bewezen met vele kilometers. Bovendien is onze ruim gekende partner uit Eeklo, Motohandel Wauters, er al jaren verdeler van.
Hoe snel rijdt een scooter?
Deze rijden 45 Km/h.
Kun je goed met 2 personen op 1 scooter?
Het zadel van de kleinere Sym Mio is niet zo ruim maar biedt voldoende plaats voor 1 volwassen persoon en 1 kind. De Sym Fiddle III is een stuk groter dan de Mio en daarmee een echte tweezitter voor volwassen personen.
De snelheid wordt nagenoeg niet beïnvloed want de motor is krachtig genoeg. De passagier kan zich vasthouden rond de middel van de bestuurder of achteraan de handvaten van de scooter. Wanneer je alleen rijdt met een Mio zit je uiteraard nog meer comfortabel en kun je iets meer naar achter zitten indien je dat wenst.
Maar met een passagier rijden en zeker een volwassen persoon is dit iets moeilijker. Heb je nog nooit met een scooter gereden dan neem je best geen volwassen passagier achterop en adviseren wij om alleen te rijden.
Hoeveel mag de scooter belast worden met 2 personen?
De scooter mag niet zwaarder belast worden dan 150 kg.
Hoeveel Scooters zijn er beschikbaar?
Als nieuw startend bedrijf in 2018 hebben wij 10 scooters : 7 Sym Fiddle III en 3 Sym Mio’s. In totaal kunnen dus 17 volwassen en 3 kinderen mee. Indien meer nodig zal bekeken worden of hiervoor een oplossing is als wij er op dat moment zelf nog niet meer in verhuur hebben.
Moet ik tanken?
Nee en ja, wanneer je de scooter voor 2,4 of 8 uur huurt hoeft je zelf niet te tanken. Je ontvangt van ons een scooter met een volle tank ( verbruik ± 1l op 30 km ). Bij huur voor meerdere dagen zal er wel moeten bijgetankt worden en sta je zelf in voor de kosten vanaf een 2de tank. De scooters moeten getankt worden met benzine EURO 98.
Is er ruimte om mijn persoonlijke spullen op te bergen?
Onder het zadel, te openen met de sleutel, is genoeg ruimte om uw helm of andere op te bergen. In het voorfront bevindt zich een handschoenvakje waarin je o.a. portefeuille en gsm kan wegleggen en opladen want deze zijn voorzien van een usb aansluiting. Controleer na de rit steeds of alle persoonlijke spullen meegenomen zijn.
Picknick arrangement, is er nu nog plaats genoeg voor een passagier?
De rieten picknickmand bevestigen wij achterop de scooter op het rekje achter het zadel. Hierdoor kan er dan ook nog een bijrijder op de scooter zitten.
Is er regenkleding beschikbaar?
Wij bieden de mogelijkheid om een regenponcho aan te kopen.
Ben ik verplicht een arrangement te nemen of kan ik een scooter huren zonder arrangement?
Neen onze verhuur staat los van de arrangementen, je kiest vrijblijvend zelf wat je wil. Onderweg zal je meerdere eet- en drinkgelegenheden tegenkomen en de keuze waar men kan genieten van een hapje en drankje maak je zelf.
Kan ik zelf ook een arrangement samenstellen?
Natuurlijk kan je een leuke dag zelf organiseren met je partner, familie, vrienden, vereniging of bedrijf. Aan de hand van jouw wensen kijken we wat er tot de mogelijkheden behoort. De invulling kan gaan van huur met picknick, lunch, rondleiding in een bedrijf in de streek en andere nevenactiviteiten. Wij staan volledig ter beschikking om je voorstellen en ideeën in een prachtig evenement te gieten.
Hoeveel kost de huur met eventuele arrangementen?
Hoeveel het uiteindelijk kost hangt af van de keuze voorstellen, het aantal scooters, het aantal personen, de duur van de route en eventuele bijkomende opties.
Hoe en wanneer kan ik reserveren?
Reserveren kan je hier. Last minute reservaties kunnen steeds telefonisch aangevraagd worden. Reservatie is steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid.
Wanneer is mijn reservatie definitief?
Nadat je van ons de mail hebt ontvangen dat jouw aanvraag tot reservering kan doorgaan samen met het berekende bedrag voor deze reservering kan je overgaan tot betaling via overschrijving van het volledige bedrag hiervan. Wij werken niet met voorschotten.
Als dat gebeurd is ontvang je van ons een bevestiging van reservatie en ben je zeker dat er op dag van verhuur het benodigde aantal scooters betreffende je reservering aanwezig zullen zijn.
Zonder voorafgaande reservatie betaal je het bedrag van de huur en de waarborg contant of met een bank-of kredietkaart.
Moet ik vooraf reserveren?
Dit is sterk aan te raden. Na bevestiging van je reservatie ben je zeker van hetgeen je hebt gereserveerd. Wanneer je spontaan komt is het mogelijk dat er geen scooters meer beschikbaar zijn en dat je, helaas, onverrichter zake terug moet.
Wanneer kunnen we met een scooter rijden?
De verhuurtijden lopen alle dagen van 9u30 tot 22u ook op feestdagen en dit vanaf 1 april tot eind oktober. We hebben onze vaste uurregelingen maar andere tijdstippen zijn ook bespreekbaar. Andere perioden in het jaar zijn ook bespreekbaar. Contacteer ons vrijblijvend via het contactformulier om de mogelijkheden te bespreken. Enkel bij laste minute reservaties kan je dan best telefonisch contact opnemen.
Hoe weet ik wanneer de scooters beschikbaar zijn?
Bij bevestiging reservatie bent je alvast zeker, bij last minute best eens vooraf bellen zodat je niet onverrichter zake terug moet.
Wat is in de huurprijs inbegrepen ?
-Huur van de scooter.
-Huur van een helm.
-Gratis huur van GPS met route naar keuze.
-Huur kabelslot.
-Volle benzinetank bij vertrek. Bij terugkomst hoef je niet terug vol te tanken.
-Onbeperkt aantal kilometers.
-BA Verzekering.
-Goed weer garantie.
-BTW (alle prijzen zijn inclusief btw, ook voor facturatie)
-Uitleg en begeleiding bij vertrek.
-Technische bijstand en/of depannage.
Kan ik de scooter voor een paar een paar uur huren ?
Ja, naast een hele dag (8 u) kan je ook kiezen voor een halve dag van 4 uren maar ook een route van 2 uur is s ’avonds vanaf 18u beschikbaar. Indien er gedurende de hele dag nog scooters beschikbaar zijn kan je deze ook huren voor 2 uur. Dus bij een reservatie van 2 u voor overdag wordt de beschikbaarheid nagekeken en indien mogelijk wordt de reservatie ingeboekt.
Kan ik de scooter ook voor een langere periode huren?
Het is zeker mogelijk om de scooter voor een langere periode te huren. Mail ons hiervoor zodat wij een mooie aanbieding kunnen maken.
Krijgen we korting bij het huren van meerdere scooters?
Neen dat niet maar gedurende het jaar zullen er wel acties zijn, wat geen garantie is dat jouw reservatie hiermee betrekking kan hebben.
Is er een extra kost voor een passagier achterop?
Ja, ongeacht de leeftijd of duurtijd van de gekozen route is dit een vast bedrag. Hiervoor verwijzen we je graag door naar de tarieven.
Zijn de vooropgestelde tijden bindend ?
Indien je op andere tijdstippen wil vertrekken is dit in overleg mogelijk, afhankelijk van de planning voor de bewuste dag.
Kunnen de scooters op locatie gebracht en gehaald worden?
In overleg is het eventueel mogelijk om de scooters op een andere locatie af te leveren. Afhankelijk van locatie word een bescheiden kost in rekening gebracht die bedraagt de brandstofkosten en de kosten van de chauffeur die ook de uitleg van de scooters zal doen. Vraag hiervoor een offerte aan via het contactformulier.
Kan ik scooter rijden in de herfst en winter?
Ja, dat kan zeker. Afhankelijk van de weersomstandigheden en berijdbaarheid van de wegen. Wist je dat volgens het KMI er in Laag- en Midden-België de grootste hoeveelheid neerslag in juli en augustus valt. Oké, je moet wel de kou een beetje trotseren maar daar kan men zich op voorbereiden. Het samenstellen met een arrangement kan natuurlijk ook. Mocht je zelf een leuk idee hebben, dan horen wij het graag.
Kan ik een scooter ook voor andere gelegenheden huren?
Ja, deze kunnen ook gehuurd worden voor bijvoorbeeld fotoshoot voor een huwelijk, reclame, tentoonstelling bij evenementen, …Heb je interesse om één of meerdere scooters te huren voor een andere aangelegenheid, neem dan gerust contact met ons op.
Wanneer moet ik betalen bij reservering?
Kleine reservaties zonder arrangement die toegekend zijn dienen tot 4 bankwerkdagen voor de activiteit overgeschreven te worden tenzij anders vermeld door ons via memodatum. Bij minder dan 4 bankwerkdagen kan men enkel nog de dag zelf ter plaatse betalen wat natuurlijk ook geldt voor last minute reservaties. Voor groepsreservaties met of zonder arrangementen zal een memodatum vermeld worden. Als je kort na ontvangst van het reserveringsbedrag betaald kan er in principe weinig fout gaan en is deze definitief.
Wat moet ik betalen na reservering?
Nadat je van ons de mail hebt ontvangen dat jouw aanvraag tot reservering kan doorgaan samen met het berekende bedrag voor deze reservering kan je overgaan tot betaling via overschrijving van het volledige bedrag hiervan. Wij werken niet met voorschotten.
Als dat gebeurd is ontvang je van ons een bevestiging van reservatie en ben je zeker dat er op dag van verhuur het benodigde aantal scooters betreffende je reservering aanwezig zullen zijn.
De ook meegedeelde waarborg mag je tezelfdertijd mee overschrijven of de dag van verhuur contant of met Visa of Mastercard betalen. Kan ook met Maestro en Bancontact maar dan geen refund mogelijk dezelfde dag zoals bij Visa en Mastercard en dus teruggave via overschrijving naar u toe. Hiervoor geldt dezelfde regeling als : Wanneer moet ik betalen bij reservering? Bij inlevering van de scooter zonder schade zal je de waarborg contant of via refund of via overschrijving terug ontvangen, afhankelijk van de wijze waarop men deze heeft betaald.
Zonder voorafgaande reservatie betaal je het bedrag van de huurprijs contant of met Maestro, Bancontact, Visa of Mastercard.
Wat bij een laattijdige betaling?
Wanneer er geen betaling is gebeurd op de vooropgestelde datum bent u dan ook uw reservatie kwijt wanneer wij op dat moment de gevraagde scooters of een aantal ervan zouden kunnen verhuren aan anderen.
Wanneer dit voorvalt bij laattijdige betaling zullen wij dan ook het bedrag terug overschrijven.
Bij gebreke van of laattijdige betaling is de verhuurder niet verantwoordelijk voor deze ongewilde vergissingen bij het reserveren of voor overmacht van welke aard dan ook waardoor de verhuring niet kan doorgaan.
Ik heb me bij de overschrijving vergist van betalingsdatum?
Dan geldt hetzelfde als voor een laattijdige betaling.
Moet ik een voorschot betalen?
Neen, bij ons is het zo dat het totaalbedrag van de reservatie vooraf moet betaald zijn.
Op welke manier kan ik betalen ?
Bij reservatie gelieve per overschrijving te betalen.
Bij geen reservatie is dit op de dag van de huur, de huurprijs kan contant of met Maestro, Bancontact, Visa en Mastercard betaald worden.
De waarborg kan best met Visa of Mastercard betaald worden daar geen refund mogelijk is de dag zelf met Maestro en Bancontact.
Je hoeft je in principe niet bezig te houden met geld af te halen.
Met welke betaalkaart kan ik betalen ?
Wij aanvaarden de kredietkaarten van Visa en MasterCard en Maestro en Bancontact betaalkaarten .
Hoe krijg ik een factuur?
Op de dag van verhuur vul je voor vertrek een verhuurovereenkomst factuur in. Wil je daarna als vereniging of onderneming een totaal factuur ontvangen van de groepsactiviteit dan bezorgt u ons de facturatiegegevens en BTW nummer waarna de factuur zal gemaild worden.
Moet ik een waarborg betalen?
Ja, middels reservering gaat men ook akkoord met de waarborg voor het gehuurde goed. Dit verbindt de huurder ertoe om zich bij de aanvang van de huur tot zekerheid van het nakomen van zijn verbintenissen, zoals bepaald in de huurvoorwaarden.
Hoeveel borg moet ik betalen?
Per scooter met toebehoren dient men een waarborg te betalen, hetgeen courant is in de verhuursector. Dit om eventuele schade aan het gehuurde goed geheel of al gedeeltelijk te dekken.
Wanneer 1 persoon instaat voor de waarborg, minst omslachtig :
voor de 1ste scooter bedraagt de waarborg 250 euro, alsook voor de 2de, 3de en 4de scooter.
Vanaf 4 scooters en meer bedraagt de waarborg 1000 euro.
Dit maximumbedrag om zo eventuele moeilijkheden te vermijden met de kredietkaart of exuberante bedragen in contanten.
Wanneer elke persoon apart wil instaan voor de waarborg :
Dan bedraagt de waarborg 375 euro per scooter.
Hoe betaal ik de borg?
Je kan de waarborg vooraf bij de reservering of op de dag van de huur voor vertrek contant of met Visa of MasterCard betalen.
Wanneer krijg ik de waarborg terug?
Bij inleveren van de scooter en toebehoren zonder enige schade en in dezelfde staat als waarin het gehuurde goed is geleverd krijg je de waarborg volledig contant terugbetaald of via refund bij gebruik van Visa of Mastercard of teruggestort op je opgegeven rekening wanneer vooraf betaald.
Waarom kan ik de borg niet betalen met Maestro en Bancontact ?
De borg betalen met Maestro en Bancontact en terug over te schrijven door ons naar u raden wij af aangezien wij de te betalen transactiekosten van 1,25% op dit ontvangen bedrag dan ook in mindering brengen op het terug te betalen bedrag naar u.
Waarom een waarborg?
De waarborg van het gehuurde goed blijft in bewaring in geval van schade, ontbrekende onderdelen, diefstal van onderdelen, enzovoort. Bij blijvend enkel zichtbare niet te repareren schade zal de nieuwprijs van het gehuurde goed aangerekend worden, zoals daar kunnen zijn schade aan : scooteronderdelen, gps, helm, kinderzitje en picknickmand. Bij diefstal of totaalverlies blijft ook de huurder in alle gevallen verantwoordelijk voor de gemaakte kosten en/of schade.
Kan ik een scooter rit cadeau doen?
Natuurlijk, een cadeaubon voor een scooter rit is een origineel geschenk voor iedereen om een leuke unieke uitstap te beleven. Of laat iemand dankzij deze cadeaubon op een verrassende manier kennismaken met het Meetjesland.
Wat kost een cadeaubon?
Je kan het bedrag van de cadeaubon volledig zelf bepalen.
Hoe lang is deze geldig?
De “cadeaubon” is tot een jaar na uitschrijvingsdatum geldig en overdraagbaar aan derden. Na de einddatum vervalt de bon definitief en kunnen er geen enkele rechten meer aan ontleend worden
Is een kopie geldig?
Neen, steeds dient de originele bon voor gelegd te worden, een kopie wordt in geen enkel geval aanvaard.
Hoe kan ik een cadeaubon bekomen?
Deze kan je bij ons zelf aankopen of bestellen.
Het bestellen van een cadeaubon doet u best via het bestellingsformulier samen met de vermelding van het bedrag.
Waarna u van ons een mail ontvangt met onze gegevens om de betaling te voltooien.
Na ontvangst van uw betaling krijgt u van ons een bevestigingsmail waarin ook het specifiek nummer van de bon zal vermeld staan. De dag dat u de mail ontvangt is ook de dag dat deze nog op de post gaat naar het opgegeven adres.
Wanneer zal ik de cadeaubon ontvangen?
Wanneer deze hier s ‘avonds in de bus gaat bij de post zal u deze 2 werkdagen later ontvangen.
En ook rekening houdend met de overschrijvingstermijn van 3 volledige bankwerkdagen wanneer het niet dezelfde bank betreft (bij ons AXA) kan dit dus 5 werkdagen na uw betaling zijn dat u deze ontvangt.
Ik heb de cadeaubon niet ontvangen via de post, wat nu?
Wanneer u de geregistreerde bon niet zou ontvangen hebben dan kan u dit tot 14 dagen na ontvangst van de bevestigingsmail melden via mail samen met het nummer die uw cadeaubon heeft dewelke vermeld stond in de bevestigingsmail verstuurd naar u na ontvangst van uw betaling.
De nummer wordt dan van de lijst geschrapt en samen met uw mail bewaard als bewijs. Zodoende kan niemand die de bon verworven heeft er gebruik van maken.
En u krijgt dan opnieuw een andere bon toegestuurd ter waarde van de niet ontvangen bon.
Slecht weer, wat nu?
We hebben het allemaal al meegemaakt dat men mooi weer voorspelde en het alsnog regende.
En wanneer regen voorspeld was het alsnog een heel aangename dag of namiddag was.
Vandaar ook onze goed weer garantie :
25 graden of T-shirt weer kunnen we uiteraard niet garanderen en een klein beetje regen zal de pret zeker niet drukken.
Let wel op dat een regenbui tot het Belgische weerpatroon behoort en niet als extreem beschouwd wordt maar een hele dag aanhoudende (mot)regen wel.
Dus wanneer de weersomstandigheden te ongunstig zijn 2 uur voor uw reservatie afspraak kan je natuurlijk annuleren.
Je hebt reeds betaald :
Je reservatie vervalt niet en je kan gewoon een andere datum binnen het jaar kiezen en dit volgens beschikbaarheid.
Wanneer er geen datum binnen het jaar passend is dan ontvang je een “goed weer bon” ter waarde van de reservatie, dewelke overdraagbaar is aan derden.
Wanneer een datumaanpassing of een goed weer bon niet passend zijn dan zal je het reservatiebedrag gewoonweg terugkrijgen.
U kiest wat voor u het beste uitkomt !
Met een cadeau of andere bon :
Uw reservatie wordt dan verplaatst in samenspraak met ons.
Last minute en dus zonder voorafbetaling :
U kan dan kiezen voor een verplaatsing van uw reservatie in samenspraak met ons of u kiest voor een annulatie.
Hoe lang is de goed weer bon geldig?
De “goed weer bon” is tot 2 jaar na uitschrijvingsdatum geldig en overdraagbaar aan derden. Na de einddatum vervalt de bon definitief en kunnen er geen enkele rechten meer aan ontleend worden.
Kan ik telefonisch een aanpassing doen aan mijn reservatie?
Telefonisch kan dit niet, alle meldingen zowel van annuleringen, wijzigingen of aanvraag verplaatsing reservatie zijn slechts geldig via mail en pas na goedkeuring van ons bent u zeker van aanvaarding. Bij elke correspondentie gelieve dan ook het toegewezen reservatienummer te vermelden.
Ik wil een annulatie, wijziging of verplaatsing van reservatie zonder arrangement doorgeven? Kan dat?
Ja, dat is mogelijk mits met het volgende rekening te houden.
Dit is voor elke reservatie zonder arrangement geldend, ongeacht het aantal scooters en deelnemers. Dus ook voor reserveringen gebeurd binnen de vooropgestelde meldtermijnen.
tot 21 dagen voor de reservatiedatum
-Verzoeken tot gehele annulering zijn kosteloos en zal de terugbetaling binnen de 5 bankdagen gebeuren na correcte melding hiervan.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters of deelnemers is dit kosteloos en zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag verminderd met het verrekende bedrag van de betreffende wijzigingen gebeuren binnen de 5 bankdagen na reservatiedatum.
-Verplaatsingen van reservaties zijn kosteloos en steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid. Alle verplaatsingen van reservaties moeten binnen hetzelfde seizoen gebeuren, verplaatsen naar volgend jaar kan dus niet. Indien men geen geschikte datum meer vindt wordt de reservatie kosteloos geannuleerd.
tot 14 dagen voor de reservatiedatum
-Bij annulering zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag van dat moment verminderd met het verschuldigde bedrag wat 25 % van het oorspronkelijke reservatiebedrag bedraagt, gebeuren. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag van dat moment verminderd met 25 % van de gereserveerde oorspronkelijke huurwaarde per geannuleerde/ gewijzigde scooter, terugbetaald worden. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen na reservatiedatum. Wijzigingen in het aantal deelnemers blijft dus kosteloos!
-Verplaatsingen van reservaties zijn steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid. Alle verplaatsingen van reservaties moeten binnen hetzelfde seizoen gebeuren, verplaatsen naar volgend jaar kan dus niet. Indien men geen geschikte datum meer vindt dan wordt een “te goed bon “van het totale reservatiebedrag van dat moment opgemaakt
tot 7 dagen voor de reservatiedatum
-Bij annulering zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag van dat moment verminderd met het verschuldigde bedrag wat 50 % van het oorspronkelijke reservatiebedrag bedraagt, gebeuren. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag van dat moment verminderd met 50% van de gereserveerde oorspronkelijke huurwaarde per geannuleerde/ gewijzigde scooter, terug betaald worden. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen na reservatiedatum. Wijzigingen in het aantal deelnemers blijft dus kosteloos!
-Verplaatsingen van reservaties zijn niet meer mogelijk, iemand anders hebben wij misschien moeten weigeren, en gelden als een annulering.
tot 2 dagen voor de reservatiedatum
-Bij annulering is er geen terugbetaling.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters en wijzigingen in het aantal deelnemers is er geen terugbetaling.
-Verplaatsingen van reservaties zijn niet meer mogelijk en gelden als een annulering.
Ik wil een annulatie, wijziging of verplaatsing van reservatie met arrangement
doorgeven? Kan dat?
Ja, dat is mogelijk mits met het volgende rekening te houden.
Dit is voor elke reservatie geldend, ongeacht het aantal scooters en deelnemers. Dus ook voor reserveringen gebeurd binnen de vooropgestelde meldtermijn.
tot 28 dagen voor de reservatiedatum
-Verzoeken tot gehele annulering zijn kosteloos en zal de terugbetaling binnen de 5 bankdagen gebeuren na correcte melding hiervan.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters of deelnemers is dit kosteloos en zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag verminderd met het verrekende bedrag van de betreffende wijzigingen gebeuren binnen de 5 bankdagen na reservatiedatum.
-Verplaatsingen van reservaties zijn kosteloos en steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid. Alle verplaatsingen van reservaties moeten binnen hetzelfde seizoen gebeuren, verplaatsen naar volgend jaar kan dus niet. Indien men geen geschikte datum meer vindt wordt de reservatie kosteloos geannuleerd.
tot 21 dagen voor de reservatiedatum
-Bij annulering zal de terugbetaling van het tegoed, dus het totale reservatiebedrag van dat moment verminderd met het verschuldigde bedrag wat 15 % van het totale oorspronkelijke reservatiebedrag bedraagt, gebeuren. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters en deelnemers zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag van dat moment verminderd met 15 % van het totale oorspronkelijke reservatiebedrag , terug betaald worden. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen na reservatiedatum.
-Verplaatsingen van reservaties zijn steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid. Alle verplaatsingen van reservaties moeten binnen hetzelfde jaar gebeuren, verplaatsen naar volgend jaar kan dus niet. Dit is in samenspraak met de partner van deze betreffende aanvulling. Indien deze betreffende aanvulling niet te verleggen is naar een datum passend voor alle partijen dan gebeurd een terugbetaling van deze betreffende aanvulling. Dit is onder voorbehoud van de voorwaarden en eventuele vergoeding van de partner van deze betreffende aanvulling. Voor het scooter rijden ontvang je wanneer er geen datum binnen het jaar passend is een “te goed bon” ter waarde van het scooter rijden.
tot 14 dagen voor de reservatiedatum
-Bij annulering zal de terugbetaling van het tegoed, dus het totale reservatiebedrag van dat moment verminderd met het verschuldigde bedrag wat 25 % van het totale oorspronkelijke reservatiebedrag bedraagt, gebeuren. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters en deelnemers zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag van dat moment verminderd met 25 % van het totale oorspronkelijke reservatiebedrag , terug betaald worden. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen na reservatiedatum.
-Verplaatsingen van reservaties zijn steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid. Alle verplaatsingen van reservaties moeten binnen hetzelfde jaar gebeuren, verplaatsen naar volgend jaar kan dus niet. Dit is in samenspraak met de partner van deze betreffende aanvulling. Indien deze betreffende aanvulling niet te verleggen is naar een datum passend voor alle partijen dan gebeurd een terugbetaling van deze betreffende aanvulling verminderd met 25 % eventuele onkostenvergoeding en/of bederf van inkomsten van onze partners die voor de gekozen aanvulling instaan en wat dus steeds onder voorbehoud van hun voorwaarden is. Voor het scooter rijden ontvang je wanneer er geen datum binnen het jaar passend is een “te goed bon” ter waarde van het scooter rijden verminderd met 25 % onkosten.
tot 7 dagen voor de reservatiedatum
-Bij annulering zal de terugbetaling van het tegoed, dus het totale reservatiebedrag van dat moment verminderd met het verschuldigde bedrag wat 50 % van het totale oorspronkelijke reservatiebedrag bedraagt, gebeuren. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters en deelnemers zal de terugbetaling van het tegoed, dus het reservatiebedrag van dat moment verminderd met 50 % van het totale oorspronkelijke reservatiebedrag , terug betaald worden. Terugbetaling gebeurd binnen de 5 bankdagen na reservatiedatum.
-Verplaatsingen van reservaties zijn niet meer mogelijk en gelden als een annulering.
tot 2 dagen voor de reservatiedatum
-Bij annulering is er geen terugbetaling.
-Bij wijzigingen in het aantal scooters en wijzigingen in het aantal deelnemers is er geen terugbetaling.
-Verplaatsingen van reservaties zijn niet meer mogelijk en gelden als een annulering.
Ik was op de dag van reservatie niet aanwezig, wat nu ?
Als je op de dag van reservatie niet aanwezig bent is er geen terugbetaling.
Hoe lang is de te goed bon geldig?
De “te goed bon” is tot een jaar na uitschrijvingsdatum geldig en overdraagbaar aan derden. Na de einddatum vervalt de bon definitief en kunnen er geen enkele rechten meer aan ontleend worden.
Wat breng ik mee?
Een betalingswijze voor de huurprijs en waarborg, indien nog niet overgeschreven. Wij aanvaarden de Visa en Mastercard kredietkaarten en Maestro en Bancontact bankkaarten.
Vergeet de kaarten en pincode niet voor eventuele betalingen onderweg.
Gelieve naast je rijbewijs ook je identiteitskaart mee te brengen, bovendien heb je deze documenten nodig om het huurcontract correct in te vullen.
Indien je bezit over een cadeaubon, een goed weer bon of een te goed bon dien je het origineel mee te brengen en te overhandigen voor vertrek. Een kopie wort in geen enkel geval aanvaard.
Neem zeker een zonnebril mee en een zonnecrème wanneer u geniet van een hapje en een drankje in de zon .
Buiten de beschermende kledij breng u ook best een regenjasje mee, dit is het best tegen de frisse wind en bij veranderende weersomstandigheden.
Krijg ik een route mee?
Wij beschikken over meerdere routes door de omgeving. Afhankelijk van de tijd die je wenst te spenderen laten wij je een aangepaste route kiezen.
Hoe vind ik mijn weg?
Je hoeft onderweg geen papiertje met pijltjes te volgen, kaart te lezen of borden te volgen.
Het gebruik van de GPS met daarin onze uitgestippelde routes is in de prijs inbegrepen.
De GPS leidt je volledig van begin tot einde.
Is het gebruik van de GPS ingewikkeld?
Onze GPS’en zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruiksgemak op tweewielers. De stem en richtingsaanwijzers zorgen dat je geen moment verkeerd rijdt en jij je volledig kan concentreren op de omgeving en je gezelschap.
Hoe lang duurt een route?
Wij bieden zowel korte als lange routes aan. Hoe lang de route exact duurt bepaal je zelf, afhankelijk van de tijd die je wenst te spenderen laten wij je een bepaalde route kiezen.
Mag ik van de route afwijken?
Het is totaal niet aan te raden. Wanneer je afwijkt van de route dan gaat het navigatiesysteem je steeds proberen terug te sturen naar de te volgen ingestelde route. En zal je afwijken van de mooie route waaraan wij zoveel tijd hebben gespendeerd. Bovendien kan het zijn dat de tijd die je nog over heeft in gedrang komt, waardoor je niet op tijd terug aankomt. Hiervoor wordt een extra kost aangerekend!
Eventueel inkorten van de route kan echter wel. Hoe dit precies werkt wordt uitgelegd bij vertrek.
Mag ik tijdens de route ergens stoppen en heb ik tijd genoeg?
Natuurlijk, bij het uitstippelen van de routes hebben wij rekening gehouden met het aantal kilometers zodat er voldoende tijd is om een of meerdere stops te maken. Genieten staat centraal dus niet alleen rijden maar op tijd en stond een hapje en drankje kunnen nuttigen horen daar ook bij. De GPS geeft aan hoe ver het nog is en tijd van aankomst zodat je perfect de tijd kan plannen.
Waarop letten als je een stop neemt?
Let er steeds op dat je parkeert waar het wettelijk toegelaten is en op een veilige en zichtbare plaats. Zorg er voor dat je de scooter veilig achterlaat door stuurslot en kabelslot te gebruiken. En ontkoppel de gps. Sluit het voertuig steeds af zodat eventuele persoonlijke goederen en boorddocumenten veilig achter blijven. Vergeet ook je helm niet mee te nemen of veilig op te bergen onder het zadel.
Zie erop toe dat de scooter steeds op een harde vlakke ondergrond op de poot wordt gezet, dit om omvallen (en daardoor ook schade) te vermijden.
Moet ik aansluiten bij een groep of mag ik individueel een route volgen?
Je onderneemt de tocht met je eigen gezelschap. Enkel aansluiten bij een eigen groep is van toepassing wanneer je te laat komt door omstandigheden.
Mogen we starten en eindigen op een ander adres?
Op aanvraag is het mogelijk op een ander adres te starten en/of te eindigen. Voor meer informatie kan je best contact met ons op nemen.
Moet je nog tanken vooraleer de scooter in te leveren?
Nee en ja, de benzine voor de 1ste tank is in de prijs inbegrepen en je ontvangt van ons een scooter met een volle tank ( verbruik ± 1l op 30 km ). Wanneer je de scooter voor 2, 4 of 8 uur huurt hoeft je zelf niet te tanken en heb je genoeg brandstof voor de hele rit. Bij huur voor meerdere dagen zal er wel moeten bijgetankt worden en sta je zelf in voor de kosten vanaf een 2de tank. De scooters moeten getankt worden met benzine EURO 98.
Wat als ik pech onderweg heb?
Wij dragen heel veel zorg voor onze scooters en op de gewenste regelmaat gaan deze binnen bij onze dealer voor het nodige onderhoud en nazicht. Gebeurt het dan toevallig toch door een onoverkomelijke lekke band of als er door een storing een defect optreed of er zich plots een technisch probleem zou voordoen dan dien je ons zo snel mogelijk te contacteren. Wij bezorgen jou dan zo snel mogelijk een andere scooter zodat je alsnog verder kan genieten van de rit.
Bij vertrek ontvang je het telefoonnummer dat je kan bellen in geval van problemen.
Ik heb schade aan de scooter. Wat nu?
In geval van schade door eigen toedoen is de huurder verantwoordelijk voor het volledige schadebedrag.
Aangezien geen enkele verzekering hierin tussenkomt is er dan ook geen sprake van een franchisebedrag of een maximumbedrag en is dus het volledige schadebedrag te betalen.
Wat gebeurt er bij schade door eigen toedoen?
De verhuurder zal een schadebestek laten opmaken zodat het voertuig terug in de staat is zoals bij aflevering. Dit schadebestek zal opgemaakt worden bij een hersteldienst enkel aangewezen door hem en dit op basis van de recentste onderdeel prijzen en uurloon, alsmede de kosten van vervanging, waaronder die van beschadigde onderdelen alsook de vervoerskosten. Het bedrag van het schadebestek is dan ook het bedrag dat de verhuurder zal moeten betalen aan de hersteldienst.
Het schadebestek en alle andere facturen zoals daar o.a. kunnen zijn de toebehoren, eventuele sleepkosten e.a. zijn ten laatste 4 werkdagen na ontvangst door de huurder te betalen.
Wat gebeurt er met de borg?
De verhuurder is gerechtigd door de huurder(s) om het contant betaalde bedrag of overgeschreven bedrag van de borg en/of de som van alle waarborgsommen betaald door de huurders die deel uitmaken van dezelfde groep indien nodig geheel of gedeeltelijk aan te wenden als vergoeding voor de gemaakte kosten en/of schade of vervanging ter waarde van de huidige nieuwe aankoopwaarde van het beschadigde goed. Mocht het totaalbedrag van de ingehouden borg van alle gezamenlijke huurders samen niet toereikend zijn om de gehele schade en alle andere gevolgschade te bekostigen dan zijn alle meerkosten volledig ten laste van de betreffende huurder.
Is er een resterend bedrag van de waarborg dan krijgt men dit uiteraard terugbetaald.
Wanneer de borg voldaan is met Visa of Mastercard dan is de verhuurder gerechtigd door de huurder(s) om deze borg en/of de som van alle waarborgsommen betaald door de huurders die deel uitmaken van dezelfde groep indien nodig geheel of gedeeltelijk blijvend te blokkeren totdat alle gemaakte kosten en/of schade of vervanging ter waarde van de huidige nieuwe aankoopwaarde van het beschadigde goed en alle andere gevolgschade voldaan zijn door de betreffende huurder.
Schade aan toebehoren
Bij blijvend enkel zichtbare niet te repareren schade zal de nieuwprijs van het gehuurde goed aangerekend worden ongeacht de huidige levensduur ervan op dat moment, zoals daar kunnen zijn schade aan: scooteronderdelen, gps, helm, kinderzitje en picknickmand met toebehoren.
Wat kost een schadegeval?
Na een schadegeval moet de scooter dan ook hersteld zijn zoals deze is meegeven, dus zonder enige schrammen of gebroken stukken.
Na het ontvangen van het schadebestek van het het allereerste schadegeval hebben wij ook navraag gedaan bij een carrosseriebedrijf om de stukken te demonteren, op te schuren, bij te plamuren waar nodig en deze dan te spuiten en te monteren. Wel dit was nog duurder dan de beschadigde stukken te vervangen door nieuwe.
Een scooter in aparte onderdelen kost ongeveer 2,5 maal de waarde van de volledige scooter ( 2200 € ) op zich. Dit o.a. door de logistieke verwerking ervan en natuurlijk ook rekening houdend met de werkuren van de hersteldienst.
Wijzelf zijn enkel een verhuurbedrijfje, herstelling is dan ook niet aan ons besteed. Dat is iets voor een motorhandelaar met mensen met kennis en die de weg weten om de stukken te kunnen bestellen, elk zijn vak natuurlijk.
Wij mogen zelfs de onderhoud niet doen of de garantie vervalt, hetgeen de dag van vandaag allemaal geregistreerd word evenals bij nieuwe wagens.
Schadegevallen zijn dus duur maar ontstaan dan ook maar door een onvoorzichtigheid of roekeloos rijgedrag.
Dus gewoon normaal rijgedrag zorgt voor een super aangename ervaring.
Schade door aanrijding?
Wanneer je aangereden wordt door iemand of je veroorzaakt een aanrijding en er wordt schade (materiële en/of lichamelijke) vastgesteld, dan dien je ons hiervan onmiddellijk in kennis te stellen (eender welk ongeval, schadegeval, vernieling of verdwijning waarbij het gehuurde goed betrokken is (verwittigingsplicht).
Wat te doen na een aanrijding?
Dan dien je de volgende stappen te doorlopen:
-Rijd niet verder met de scooter.
-Meld ons dit direct.
-Neem direct contact op met de politie en vraag het proces-verbaal nummer op indien opgesteld.
-Vul het Europees aanrijdings-formulier correct in (deze bevindt zich in het mapje in het dashboardkastje of onder het zadel)
-Zorg dat u en de tegenpartij beiden het formulier ondertekenen.
-Lever het Europees aanrijdings-formulier in bij ons met vermelding van het proces-verbaal nummer.
In geval van geen correct ingevuld aanrijdings-formulier en geen kennis van een eventueel proces-verbaal nummer wat bedoeld is voor de verzekering kan tussenkomst geweigerd worden ook al ben jij in je recht.
Kosten ten gevolge van lichamelijke letsels bij derden kunnen verhaald worden op de BA-verzekering dewelke in de prijs is inbegrepen.
Waar zijn de boorddocumenten?
Deze bevinden zich ofwel onder het zadel ofwel in het handschoenvakje in het voorfront. Deze documenten mogen in geen enkel geval van het voertuig gescheiden worden behalve bij voorleggen na ongeval daarna dienen deze zich terug bij de desbetreffende scooter te bevinden.
Hoe is de franchise geregeld?
In geval van een schadegeval met een derde partij waarbij men in fout is zal je ook instaan voor de uitgaven van de verhuurder aan de verzekeringsmaatschappij en dit is de nog te indexeren vrijstelling van 375,00 euro.
Hoe voorkomen?
Let er steeds op dat je parkeert op een veilige en zichtbare plaats. Zorg er voor dat je de scooter veilig achterlaat door stuurslot en kabelslot te gebruiken. En ontkoppel de gps. Sluit het voertuig steeds af zodat eventuele persoonlijke goederen en boorddocumenten veilig achter blijven. Vergeet ook je helm niet mee te nemen of veilig op te bergen onder het zadel.
Wat gebeurd er nu?
Dit moet je onmiddellijk melden elke minuut is van tel om de scooter alsnog terug te vinden.
Deze zijn niet verzekerd tegen diefstal. In dit geval blijft de huurder in alle gevallen verantwoordelijk voor alle gemaakte kosten en/of schade en behoudt de verhuurder het recht om de nieuwe aankoopwaarde volledig aan te rekenen aan de huurder.
Zijn de scooters verzekerd?
Deze zijn uiteraard verzekerd om te mogen rijden op de openbare weg. Bovendien is de huurprijs steeds inclusief verzekering burgerlijke aansprakelijkheid aan derden.
Wat betekent burgerlijke aansprakelijkheid (BA)?
Loopt iemand anders schade op door jouw fout, onvoorzichtigheid of nalatigheid? Dan ben jij daar aansprakelijk voor. Dat betekent dat je verplicht bent om het slachtoffer schadeloos te stellen. Het ‘burgerlijke’ wijst erop dat de schade berokkend wordt door de ene burger aan de andere burger.
Ben ik verzekerd met mijn voertuig?
Ja, een verplichte Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering aan derden is inbegrepen in de prijs. Dus schade aan derden zal worden vergoed door deze verzekering, tenzij men ontdekt dat de schade het gevolg is van een grove fout, intoxicatie en/of dronkenschap.
Wat dekt een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid?
De burgerlijke aansprakelijkheid verzekering dekt het volgende :
Schade aan derden. De BA verzekering dekt de schade die je met jouw voertuig aan personen en/of goederen toebrengt
Gevolgen van het accident. De BA verzekering dekt de kosten voor medische zorgen, arbeidsongeschiktheid, inkomensverlies enzovoort.
Schade aan inzittenden. De BA autoverzekering dekt de schade toegebracht aan de personen die op het verzekerde voertuig worden vervoerd.
Hoe is de franchise geregeld met een BA verzekering?
In geval van een schadegeval waarbij men in fout is zal je ook instaan voor de uitgaven van de verhuurder aan de verzekeringsmaatschappij en dit is de nog te indexeren vrijstelling van 375,00 euro.
Zijn de scooters ook omnium verzekerd of te verzekeren?
Een omnium verzekering hebben we niet, trouwens ook nooit gevonden.
En onze zoektocht heeft ons geleerd dat dit niet bestaat in de scooterverhuur sector.
De verzekering die we nu hebben is trouwens de enige die wou meegaan in ons verhaal.
We hadden echter niet te kiezen tussen verzekering A,B of C zoals bij u en mij wel het geval is voor o.a. een autoverzekering.
Het was dus te nemen of te laten voor ons wat betreft de verzekering.
Ik heb schade aan de scooter door mijn eigen toedoen?
Elke schade veroorzaakt zonder een 3de partij is dan ook zelf te betalen schade. Zie verder onder richtlijn “Schade”
Moet ik tekenen om verzekerd te zijn?
Door ondertekenen van de factuur is men verzekerd als huurder/bestuurder van het voertuig.
Moet de scooter op de rijbaan of op het fietspad?
Klasse B bromfietsen mogen op het fietspad rijden op wegen waar de maximaal toegelaten snelheid 50 km/u is, tenzij een lagere snelheid verplicht is, ze moeten dit dus niet. Maar ze moeten op het fietspad dat aangeduid is door wegmarkeringen of door een verkeersbord op wegen waar het verkeer sneller mag dan 50 km/u. Ook dient men zich aan de snelheid te houden bv daar waar 30 km/h staat aangegeven.
Het spreekt voor zich dat ze de andere weggebruikers niet in gevaar mogen brengen.Bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B mogen het fietspad niet volgen als dat fietspad gesignaleerd is, en met een onderstaand bord waarop vermeld staat dat het verboden is voor hen. Dit onderbord geldt binnen en buiten de bebouwde kom. Anderzijds heb je dan ook het tegenovergestelde dat bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B het fietspad moeten volgen als dat fietspad gesignaleerd is, en met een onderstaand bord met deze vermelding.
Wanneer (een deel van) de openbare weg enkel voorbehouden is voor of de openbare weg een berijdbaar fietspad heeft enkel voor “het verkeer van voetgangers en fietsers” aangegeven door een verkeersbord dat daarop wijst, dan mogen bestuurders van bromfietsen klasse A of klasse B daarop niet rijden. Ze mogen wel naast de bromfiets stappen en hem voortduwen, want dan zijn ze voetgangers.
Waar mogen wij parkeren ?
Niet-bereden tweewielige bromfietsen worden niet als voertuigen beschouwd. Dit wil zeggen dat zij ook niet mogen geparkeerd worden op parkeerplaatsen voor voertuigen. Zij moeten buiten de rijbaan opgesteld worden. Ze mogen op het trottoir en in de bebouwde kom op verhoogde bermen worden geparkeerd op voorwaarde dat ze het andere verkeer, dus ook voetgangers, niet hinderen en er een begaanbare strook van minstens 1,5 meter vrij blijft.
Fietsen en tweewielige bromfietsen mogen ook opgesteld worden op parkeerplaatsen die door het bord P met een onderbord ‘fiets – bromfiets’ worden aangegeven.
Waarop letten als je parkeert?
Let er steeds op dat je parkeert waar het wettelijk toegelaten is en op een veilige en zichtbare plaats. Zorg er voor dat je de scooter veilig achterlaat door stuurslot en kabelslot te gebruiken. En ontkoppel de gps. Sluit het voertuig steeds af zodat eventuele persoonlijke goederen en boorddocumenten veilig achter blijven. Vergeet ook je helm niet mee te nemen of veilig op te bergen onder het zadel.
Zie erop toe dat de scooter steeds op een harde vlakke ondergrond op de poot wordt gezet, dit om omvallen (en daardoor ook schade) te vermijden.
Mogen we in groep rijden en hoe?
Ja, dat is geen enkel probleem zolang de verkeersregels in acht genomen worden.
Maar in groep rijden is niet zo simpel. Men moet als groep mooi achter elkaar rijden, je mag echter niet naast elkaar rijden op de rijbaan of het fietspad. Ook geschrankt rijden is voor bromfietsen verboden. Dus wees voorzichtig en hou vooral voldoende afstand zodat je voldoende ruimte hebt om te stoppen of eventueel uit te wijken wanneer de bestuurder voor je plotseling remt.
Voor uw eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers vragen wij de bestuurders om in de groep te blijven rijden en elkaar niet in te halen. Het is veiliger om van plaats in de groep te wijzigen na een stop.
Ook worden er 3 gpsen meegegeven : 1 voor de eerste, de middelste en laatste bestuurder. En raden aan dat de eerste en laatste bestuurder een fluohesje dragen, hetgeen zelf mee te brengen is.
Bij oversteken van een kruispunt steekt de eerste bestuurder over en blijft staan aan het begin van het kruispunt aan de overkant. De rest van de groep rijdt ook over en stellen zich achter elkaar op aan de zijkant van de baan zonder anderen te hinderen. Waarna de laatste bestuurder nu de eerste wordt en men zo de weg kan verder zetten.
Gebruik bij afslaan of verandering van weghelft ook altijd de richtingaanwijzer.
Gelieve deze instructies en afspraken na te komen zodat je maximaal en ongeval vrij kan genieten, no stress.
Waar mag een kind absoluut geen plaatsnemen?
Het is uitdrukkelijk verboden en tegen de Belgische Verkeerswetgeving om kinderen tussen de bestuurder en het stuur op de voetplaat te laten staan tijdens het rijden. Bij een mogelijk ongeval of letsel zullen de kosten niet verhaald kunnen worden op onze BA-verzekering en is de bestuurder van dat moment volledig aansprakelijk voor alle mogelijke kosten die kunnen voortkomen uit dit onverantwoorde rijgedrag.
Wat is de beste houding?
Hou je beide handen aan het stuur, de beide voeten op de voetplaat, respecteer de verkeersregels, hou rekening met de veiligheid in het algemeen en geniet ervan.
Is begeleiding nodig?
Zoals omschreven is rijden in groep niet altijd zo eenvoudig. De begeleiding staat in de eerste plaats in voor de veiligheid van de deelnemers alsook voor de veiligheid van andere weggebruikers. Denk maar aan het oversteken van een kruispunt of dergelijke situatie, het is geen sinecure om dit met een groot aantal deelnemers veilig te doen. De begeleider leidt de rit in goede banen en zal steeds voor verkeersluwe wegen kiezen zodat de deelnemers optimaal van de rit kunnen genieten. Bij aanvraag van een begeleider wordt hiervoor wel een meerprijs aangerekend.
Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Alle scooters worden op het einde na verhuur gecontroleerd en gevonden voorwerpen worden bijgehouden
In de eerste plaats verwijzen wij je graag door naar de andere pagina’s van onze website en naar onze huurvoorwaarden hier. We raden je aan deze eens te lezen voordat je met je gezelschap op pad gaat.
Wij hebben geprobeerd hier alle mogelijke vragen en info in op te nemen. Mocht het echter zijn dat je hier niet het gewenste antwoord vindt, dan kan je steeds een mail sturen met je vragen die we dan zo vlug mogelijk zullen beantwoorden.